Ve firemním prostředí se často potkáváme s potřebou vyhodnocování „většího objemu“ informací. Tato potřeba nás vede k čím dál více populárnějším nástrojům v aplikaci Excel, které dokáží výrazně uspořit již tak přeplněné „úkolovníky“ a časy na přípravu prezentací do nekončících porad či meetingů požadujících neustálé rozbory informací nejlépe aktualizovaných k dané minutě prezentace. Získání a transformace různých zdrojů dat do Excelu se jeví prioritou v současném systému managementu a procesech. Je to jedna z významných dovedností v Excelu nejenom pro ekonomy, plánovače či logistiky…
Co je Power Query?
Power Query je nástroj/funkce Excelu a poskytuje rychlé a snadné možnosti pro shromažďování a formování dat. Power Query umožňuje připojit, zkombinovat a upřesnit zdroje dat tak, aby vyhovovaly našim potřebám další analýzy.
Díky Power Query a Power Pivotu v Excelu strávíme méně času manipulací s daty a získáme čas na řízení. Ať už se jedná o malé datové sady nebo velké sady s až miliony řádků, můžeme se k datům připojit, vyčistit je, načíst od Excelu, analyzovat a případně následně dále sdílet.
Je možné konstatovat, že se jedná o skvělý nástroj a pravděpodobně jednu z nejlepších funkčností Excelu, se kterou se můžeme v moderním Excelu seznámit. Přináší novou podobu práce se zdrojovými daty mimo Excel. Celý proces importu, transformace a načítání lze zredukovat na kliknutí na tlačítko a tím i snížení chybovosti při opakovaných úpravách.
Použití Power Query má čtyři fáze:
Co je Power Pivot?
Power Pivot umožňuje provádět výkonnou analýzu dat a vytvářet sofistikované datové modely. Pomocí Power Pivotu je možné zpracovávat velké objemy dat z různých zdrojů, rychle analyzovat informace a snadno sdílet získané poznatky. Pomocí datového modelu a kolekce tabulek lze vytvářet relace uložené jako součást sešitu. Datový model je integrován s dalšími funkcemi v Excelu, jako jsou tabulky a kontingenční tabulky, a poskytuje tak bezproblémové analytické prostředí.
Autor článku: Ing. Josef Sobotka