Kurz a rekvalifikace ISO 9001, 14001, 27001, 18001, 17025, 15189, SVP

 
 
 

 

PRACOVNÍ PŘIJÍMACÍ POHOVOR aneb jak prodat zboží, které znám nejlépe

Autor: Olga Jandová, personalistka

Datum: 17. 12. 2015

Přijímací pohovor je vlastně prodej sama sebe. Zamyslete se nad tím, než vyjdete z domu na dohodnutý pohovor do firmy, kde doufáte, že najdete práci svých snů.

Tady je několik nejčastějších otázek, které používám u pohovoru i já. Pořadí otázek není důležité, jde o vaši upřímnou odpověď.

OTÁZKA: PROČ VÁS ZAUJALA PRÁVĚ TATO PRACOVNÍ NABÍDKA?

Zdá se to jako hodně jednoduchá otázka, ale hodně se z ní pozná. Na její odpovědi lze hodně ztratit.

Nedoporučená odpověď:

  1. Mlčení a krčení rameny, působí to, jako že nevíte.
  2. Práce blízko mého bydliště.
  3. Potřebuji nějakou práci.
  4. Náhodou jsem se zeptal, jestli nemáte něco volného.
  5. Je to zajímavá práce, proto mám o ni zájem.

Doporučená odpověď:

  1. Chci uplatnit svoje zkušenosti, podobnou nabídku jsem dlouho hledal.
  2. Znám Vaši společnost, považuji ji za hodně úspěšnou a stabilní, chci patřit k úspěšnému týmu.
  3. Podobnou pracovní pozici jsem už zastával, a proto si myslím, že Vám mám co nabídnout.

OTÁZKA: PROČ ODCHÁZÍTE OD SOUČASNÉHO ZAMĚSTNAVATELE?

Toto je velmi častá a dobrá otázka. Personalista rychle pozná, jestli dokážete přiznat své chyby. Velkou chybou je říct, že bývalý zaměstnavatel byl špatný. Snažte se mluvit o bývalém zaměstnavateli v dobrém. Pokud ovšem Váš zaměstnavatel momentálně není souzen za šikanu na pracovišti nebo jiný přečin. Jestli jste ovšem získal dojem, že bývalé vedení bylo špatné a Vy jste měli zájem společné kroky vylepšit a oni na Vaše rady nedbali, tak se nebojte to naznačit. Názory na vylepšení firmy a zvýšení zisků Vám při správné interpretaci můžou získat více plusových bodů.

Nedoporučená odpověď:

  1. Špatný šéf a kolektiv, s nikým jsem si tam nerozuměl.
  2. Práce mě nebavila a nezvládal jsem ji.
  3. Dostával jsem více úkolů než druzí kolegové.

Doporučená odpověď:

  1. V rámci reorganizace společnosti se rušila moje pracovní pozice.
  2. Po určité době dojíždění jsem si uvědomil, že je to na úkor rodiny.
  3. Práce byla hodně časově náročná a já si uvědomil, že jsem nebyl schopný ji vykonávat. Chápu a jsem ochotný být v práci přesčas, ale být tam od rána do večera…
  4. Delší dobu jsem měl pocit, že moje návrhy, které mohly pomoci společnosti k větším ziskům, nedostávají prostor pro realizaci.
  5. Poslední dobou jsem měl pocit, že nemůžu společnost nikam posunout a práce mě nijak nenaplňovala.

OTÁZKA: JAKÉ JSOU VAŠE SLABÉ STRÁNKY?

Každý máme slabé stránky, jen se s nimi neradi chlubíme. Toto je ideální otázka, jak trošku poodkrýt, kdo opravdu jste. V prvním momentu dáte najevo, jestli se chystáte lhát. Každý totiž svoje slabé stránky zná. A personalista to moc dobře ví. Rychle dokáže poznat, jak dokážete reagovat a říkat věci, které ani říkat nechcete.

Je lepší dlouho neváhat, nepřemýšlet a se samozřejmostí na sebe říci hodně. Tady platí, čím víc špatného řeknete, tím více se personalistovi ukážete. Personalista moc dobře ví, jak je to pro Vás těžké a dokáže to ocenit. Je jasné, že nemůžete celý pohovor zaplnit vyjmenováním svých negativ, mohlo by se stát, že nic dobrého nezůstalo a to přece není pravda.

Nedoporučená odpověď:

  1. Žádné slabé stránky nemám.
  2. Momentálně mě nic nenapadá.
  3. Jsem nezodpovědný a vulgární.
  4. Neuznávám autority.
  5. Pomalu se učím novým věcem.
  6. Někdy jsem líný.
  7. Uznávám jen své názory.

Doporučená odpověď:

  1. Občas mám strach z nových věcí, ale jak jednou začnu, tak je strach rychle pryč.
  2. Někdy jsem tvrdohlavý a problém chci vyřešit za každou cenu, někdy i na úkor času.

Vyberte si jednu nebo dvě vlastnosti, ale s prací o kterou se ucházíte, nemusí přímo souviset.

OTÁZKA: CO O NAŠÍ SPOLEČNOSTI VÍTE?

Nedoporučená odpověď:

  1. Vlastně nic.
  2. Použít pouze zvýrazněné informace z firemních internetových stránek.
  3. Odkázat se pouze na informace co jste dostal z personální agentury.

Doporučená odpověď:

  1. Základní informace o firmě z Obchodního výpisu.
  2. Mám zprostředkované informace od přátel.
  3. Znalost základního výrobního programu nebo oblasti služeb.

Je dobré prokázat, že byl projeven dostatečný zájem o budoucího zaměstnavatele. Že kandidát věnoval určitý čas zjistit si dostatek informací o společnosti. Tím ujistíte zaměstnavatele o svém zájmu o dlouhodobou spolupráci a ne, že jste pracovní turista, který vyhledává pouze příležitostné zaměstnání. A potřebuje do svého profesního životopisu dobře znějící názvy firem.

Toto je jen malý vzorek možných otázek u pohovoru. Nelze je ani obejít a ani nedoporučuji moc lhát. Většinou tím pak pohovor končí neúspěšně.

Před pohovorem je dobré si uvědomit, že nabízíte to nejlepší, co znáte a máte. A kdo je momentálně víc. Pokud se budete snažit hrát nějakou roli, neposloužíte hlavně sami sobě. Buď budete usvědčeni ze lži a pracovní pozici nezískáte, nebo Vás neodhalí a Vy práci získáte, ale ve velice krátké době zjistíte, že to není to pravé pracovní místo pro Vás a musíte začít hledat znovu. A práce snů je v nedohlednu.

<< Zpět

Systémy jakosti s.r.o. na Facebooku



 

 

 

 
© SYSTÉMY JAKOSTI s.r.o. 2014